جیسا کہ ہم تعلیم کے منظر نامے کاجائزہ لیتے ہیں تو ایک اہم عنصر مستقل رہتا ہے اور وہ ہے سیلف ڈسیپلن یعنی خود نظم و ضبط۔ خاص طور پر اس دور میں جب ڈیجیٹل خلفشار بہت زیادہ ہے اور توجہ کا دورانیہ سکڑ رہا ہے، طلبا میں خود نظم و ضبط ان کے تعلیمی حصول اور کامیاب کیریئر کے لئے ضروری ہو گیا ہے۔ انجیلا ڈک ورتھ، ایک امریکی تعلیمی مصنف اور ماہر نفسیات، خود نظم و ضبط کی تعریف اس طرح کرتی ہیں کہ "اعلی مقصد کی خدمت میں پیشگی ردعمل کو دبانے کی صلاحیت، اور اس طرح کا انتخاب خودکار نہیں ہوتا ہے بلکہ شعوری کوشش کی ضرورت ہوتی ہے۔"خود نظم و ضبط، جو اکثر قوتِ ارادی اور تحمل کے مترادف ہے، آزمائشوں سے بچنے سے کہیں آگے ہے۔ اس میں وقت کا نظم و نسق، کاموں کو ترجیح دینا، سختی، اور مصیبت کے وقت لیزر فوکسڈ کام شامل ہیں۔ واصف علی واصف کہتے ہیں: ہر کام کا اپنا وقت ہوتا ہے اور ہر وقت کا اپنا کام ہوتا ہے۔ یہ سینٹرفیوگل پرکشش مقامات کو روکنے کا بہترین گر
ثابت کرتا ہے۔ نظم و ضبط کے لئے بنیادی ادارے عملی سیکھنے اور تدریسی عمل کے ذریعے طلبہ میں خود نظم و ضبط کی عادت پیدا کرتے ہیں۔ اچھی طرح سے منظم لیکچرز اور سکولوں میں طلبا کا نظم و ضبط کے ساتھ قیام ان میں خود نظم و ضبط پیدا کرتا ہے۔ نصابی اور ہم نصابی سرگرمیوں کا طے شدہ انعقاد طلبا کو ان کے لئے دستیاب وقت کا زیادہ سے زیادہ استعمال کرنا سکھاتا ہے۔ طالب علموں اور ان کی تعلیم کےلئے تشویش ظاہر کرنے میں معمولی سی کوتاہی ایک رد عمل پیدا کرتی ہے جو انہیں پوری زندگی پریشان کرتی ہے۔ جب کسی وجہ سے
سیکھنے کا عمل بار بار رکاوٹوں کا شکار ہوتا ہے، تو تعلیم حاصل کرنے کی سنجیدگی کو نقصان پہنچایا جاتا ہے، جس کی وجہ سے طلبا اپنی پڑھائی سے غافل ہوجاتے ہیں۔جن طلبا کو پری اسکول اور پرائمری اسکول میں خود نظم و ضبط سے لیس کیا جاتا ہے۔ ان کی صحت کے کم مسائل اور بعد کی زندگی میں بہتر ذاتی مالیات کی تشخیص ہوئی ہے۔ ایک مطالعہ نے پیش گوئی کی ہے کہ ناقص خود نظم و ضبط والے طلبا غیر صحت بخش طرز عمل کا مظاہرہ کریں گے جیسے زیادہ کھانا، تمباکو نوشی، وقت کی بدانتظامی اور جھوٹی مہم جوئی۔ وہ دبا ﺅوالے حالات یا مایوسیوں کا مقابلہ کرنے میں ناکام رہتے ہیں کیونکہ ان کی عادات ان کے پیراسیمپیتھٹک اعصابی تحریکوں کو ختم کر دیتی ہیں۔طلبا کےلئے اس دور کے ڈیجیٹل خلفشار کا مقابلہ کرنا مشکل ہو گیا ہے لیکن ناممکن نہیں ہے۔ موبائل فون، طالب علموں کےلئے ایک بہتر محرک، علم اور تفریح کے ایک صحت مند وسیلہ کے طور پر استعمال کیا جانا چاہئے، لیکن ایک لت کے طور پر نہیں۔ مشکلات کو کم کرنا ناگزیر ہے کیونکہ نفسیاتی تصور اس بات پر زور دیتا ہے کہ قوتِ ارادی ایک محدود وسیلہ ہے اور ہمارے پاس آزمائشوں کا مقابلہ کرنے کے لیے ذہنی وسائل کی ایک محدود مقدار ہے۔ ہم اپنی قوتِ ارادی کو ہر روز مسئلوں کو حلکے لیے استعمال کرتے ہیں جب تک کہ 'ذخائر' ختم نہ ہو جائے۔ نتیجتاً، ہم اپنے مقصد پر مرکوز رہنے کے لیے درکار قوت ارادی سے محروم ہو جاتے ہیں۔یہ تسلیم کرنا ضروری ہے کہ طلبا میں خود نظم و ضبط کو فروغ دینا صرف سکولوں اور اساتذہ کی ذمہ داری نہیں ہے۔ والدین بھی، صحت مند عادات اور ذمہ داری کا احساس پیدا کرنے کے لئے گھر میں ایک معاون اور منظم ماحول فراہم کر کے اپنے بچوں میں نظم و ضبط پیدا کرنے میں ایک ناقابل عمل کردار ادا کرتے ہیں۔ تاہم، گھروں سے دور تعلیم حاصل کرنے والے طلبا کے لئے، نظم و ضبط بہت ضروری ہے ۔